EBBEN DOBOGÓSAK VAGYUNK, DE NE LEGYEN BÜSZKE RÁ! Kátyúhelyzet: dobogón Győr-Moson-Sopron
2019. március 03. írta: BoldiG

EBBEN DOBOGÓSAK VAGYUNK, DE NE LEGYEN BÜSZKE RÁ! Kátyúhelyzet: dobogón Győr-Moson-Sopron

aszfaltozok-mti-bodnarboglarka.jpg

Rengeteg pénzt költ a siralmas állapotú utak kátyúmentesítésére a Magyar Közút Zrt.

A károkért az út üzemeltetője felelős, de csak indokolt esetben számíthatnak kártérítésre az autósok. Lejjebb elolvashatja azt is, mit tegyen, ha kátyúba fut.

2018-ban és várhatóan az idén is, mintegy 78 ezer tonna aszfaltot használt fel a Magyar Közút Zrt. a nagyfelületű burkolatjavításokon és teljes körű felújításokon felül – közölte a VG.hu-val a társaság.

A cég, a 32 000 kilométernyi országos közúthálózat üzemeltetési és fenntartási feladatait látja el az M5-ös és M6-os autópálya kivételével. Minden más – mintegy 140 ezer kilométernyi út – önkormányzati kezelésben van.

A Magyar Közút a lokális javítási munkákat az utak úthálózati szerepe alapján végzi, a forgalmasabb útszakaszokon található hibák javítása élvez elsőbbséget. Első körben a gyorsforgalmi utakon, majd a főutakon, végül a mellékutakon avatkoznak be a szakemberek.

A tartósabb és hatékonyabb burkolatjavítási munkák elvégzésére tavasztól őszig van lehetőség, a teljes körű felújítások is ebben az időszakban valósulhatnak meg.

Az útfenntartó Országos Közúti Adatbank osztálya évente készít részletes összesítést az állami, országos közúthálózat állapotáról.

A legfrissebb, 2017 év végi összegzés alapján a közutak burkolata meglehetősen siralmas állapotban van.

Az ötfokú (jó/megfelelő/tűrhető/nem megfelelő/rossz) skálán a Magyar Közúthoz tartozó teljes kiépített úthálózat több mint fele (54 százalék) a leggyengébb, „rossz” burkolati besorolású, ez több mint 17 ezer kilométernyi utat jelent.

Ezzel szemben az útfenntartó kezelésében álló utak mindössze tíz százalékának felülete jó minőségű.

A főhálózat 40 százaléka, a mellékhálózat 60 százaléka rossz burkolatú. Komárom-Esztergom megyében a legkedvezőtlenebb a helyzet, ott a közutak 73 százaléka rossz burkolatú. Nógrádban 70, Győr-Moson-Sopronban 69 százalék ez az arány.

A legkevésbé a Pest megyei utak leharcoltak, a leggyengébb besorolást az ottani úthálózat valamivel több mint negyede érdemelte ki.

A kátyú legfőbb oka az aszfaltba beszivárgó csapadék, amely hideg időben megfagy, és szétfeszíti az útburkolatot.

A hazai autóutak átlagéletkora közel 40 év, amely szintén szerepet játszik abban, hogy sérülékeny az úthálózat.

Ha már kátyú, akkor itt a végén nézzük, hogy mikor térítik meg az elszenvedett kárt!

A kátyúk okozta károkért az út üzemeltetője felelős, és a kár bejelentését is az üzemeltetőnél kell megtenni a pórul járt autósoknak. A közutakon a Magyar Közút Nonprofit Zrt., a fővárosi utak esetében a Budapest Közút Zrt., a vidéki településeken pedig az önkormányzatok illetékesek.

Nagyon fontos a dokumentáció, ugyanis az út kezelője a kátyúkár megtérítését elutasíthatja,

  • ha kátyúra figyelmeztető táblát helyeztek ki az adott útszakaszon,
  • ha sebességkorlátozó táblát helyeztek ki az érintett útszakaszon, amelyet a sofőr nem vett figyelembe,
  • illetve ha nem bizonyítható, hogy a gépjármű sérülését az adott útszakaszon keletkezett kátyú okozta.

Mi a teendő, ha kátyúba fut?

Nagyon fontos a káreset megfelelő dokumentálása. Szakemberek a következőket javasolják:

  1. Mindenképpen fénykép kátyúról, a gépjármű sérüléséről, illetve az érintett útszakaszról. Annak érdekében, hogy a méretarányok érzékelhetők legyenek, javasolt referenciamértéket alkalmazni, pl. egy használati tárgyat, mérőszalagot a kátyú mellé helyezni, hogy érzékelhetővé váljék a kátyú nagysága, mélysége.
  2. Amennyiben a balesetnek voltak tanúi, érdemes felírni az elérhetőségüket.
  3. Súlyosabb sérülés esetén ajánlatos rendőrt hívni, mivel a rendőrségi jegyzőkönyv vita esetén fontos bizonyíték lehet.

Tulajdonképpen, mi is az a kátyú?

A Magyar Közút Zrt. Útügyi Műszaki Előírásaiban szereplő meghatározás szerint a kátyú az utak használata során a forgalmi igénybevétel és a környezeti hatások nyomán létrejött, a szerkezet bomlásával járó károsodás, egy vagy több pályaszerkezeti réteg kisfelületű (legfeljebb 20 négyzetméter) folytonossági hiánya, ami az út használatát nehezíti, a balesetveszélyt növeli, a közlekedési eszközöket fokozottan igénybe veszi, az utazás kényelmét rontja.

forrás: vg.hu

kép: MTI / Bodnár Boglárka

 

Írjon nekünk, ha látott vagy hallott valamit: boldoguljgyorben@gmail.com

Követed már a Boldogulj Győrben oldalunkat Facebookon? Nem? ITT most megteheted. Kérünk, támogasd portálunkat! Köszönjük!

A bejegyzés trackback címe:

https://boldoguljgyorben.blog.hu/api/trackback/id/tr5914665743

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása