A jövő iskolamodellje a győri Radnótiban: a lényeg a kreatív, informatika orientáltságú oktatás
2018. március 18. írta: Cseri Pali

A jövő iskolamodellje a győri Radnótiban: a lényeg a kreatív, informatika orientáltságú oktatás

isi.jpg

Azt sokan a saját gyermekeiken, unokáikon is érzékelik, hogy a hazai közoktatásban komoly problémák vannak. Az sem jelent vigaszt, hogy nemcsak a magyar oktatási rendszer vérzik ezer sebből, melyek közül az egyik legfontosabb mindenképpen az, hogy nem a kor elvárásainak megfelelő összetételű a tananyag.

A legtöbb iskolában csak érzik e kritika jogosságát, de a Győri Radnóti Miklós Általános Iskolában lépéseket is tettek a probléma megoldására. Mivel a tananyag összeállításában újra van minden oktatási intézménynek bizonyos fokú mozgástere, megreformálták az iskola helyi tantervét, és informatika orientáltságú iskolaként szervezték újra oktatási tevékenységüket. Ennek keretében már 1. osztálytól van a gyerekeknek informatika órájuk. Ugyan a nemzeti alaptantervben csak 6. osztálytól szerepel informatika óra, de egyes iskolák ennek tarthatatlanságát érezve már 4-5. osztályban belép e tantárgy. A legtöbb iskolában azonban mindvégig heti 1-1 informatika tanórája van a gyerekeknek. A Radnótiban ezen a területen is tovább léptek: 6-8. évfolyamokon már heti 2-2 informatika órája lesz a gyerekeknek.

Az emelt óraszám azonban csak akkor ér bármit is, ha a tárgyi feltételek megléte mellett a tananyag korszerű, a jövőbeni munkahelyek ma még talán nem is létező munkaköri elvárásainak is megfelelő. Kijelenthető, hogy ezen a területen is minden rendben van. Az eszközfeltételek tényleg optimálisabbak, mert az iskola nagyjából 200 tanulója 50-nél is több gépet használhat, azaz minden 4. gyermekre jut egy-egy tényleg korszerű asztali számítógép, és minden 7. gyereknek tudnak az iskola tulajdonában lévő tabletet biztosítani. A Radnóti teljes területén 100 Mbps sávszélességű WIFI áll az oktatómunka rendelkezésére. A most zajló, 25 millió forint összértékű informatikai fejlesztést követően minden tanterem projektorral is fel lesz szerelve, és minden tanárnak saját notebook áll majd rendelkezésére (nem mellékesen majd használni is fogják tudni, mert a fejlesztési összeg közel felét a pedagógusok továbbképzésére fordítják). Ezek mellett 11 Lego robot segíti majd a programozás élményközpontú oktatását, míg a térlátás fejlesztését 3D nyomtató fogja támogatni. És ezzel már át is léptünk a talán legfontosabb kérdésre, a tananyagra.

E területen is továbblép a Radnóti, mert a programozási ismeretekre a korábbinál sokkal nagyobb hangsúlyt kívánnak fektetni, amit a növelt órakeret tesz lehetővé. Ez azért is nagyon fontos, mert ennek segítségével a gyerekek megtanulják az algoritmikus gondolkodást. A cél tehát nem elsősorban valamilyen programnyelv megtanítása, hanem logikus gondolkodás fejlesztése, mert csak így fognak tudni helytállni a közeljövőben megjelenő teljesen új munkakörökben. Mivel a feladatokat gyakorta projektfeladatokként, csoportokban kell feldolgozni, a legfontosabb munkaerő piaci elvárás, a magas kooperációs készség is ki fog alakulni a tanulókban.

Napjainkban egyre több a tanulási nehézségekkel küzdő gyermek, akiknek eredményes oktatása az alapvetően jellemző integrált oktatási modell mellett csak akkor lehet igazán eredményes, ha az osztálylétszám viszonylag alacsony, továbbá pedagógiai asszisztens és fejlesztő szakpedagógus egyaránt segíti az osztálytanítók, a szakos tanárok munkáját. A Radnótiban ez is adott, továbbá a tanári kar fele szakvizsgával, pedagógus 2, vagy mesterpedagógus minősítéssel is rendelkezik.

 

írjon nekünk, ha látott vagy hallott valamit: szerkesztoseg@boldoguljgyorben.hu

Követed már a Boldogulj Győrben oldalunkat Facebookon? Nem? ITT most megteheted. Kérünk, támogasd portálunkat! Köszönjük!

 

A bejegyzés trackback címe:

https://boldoguljgyorben.blog.hu/api/trackback/id/tr5113749786

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása