Nem bírja a hatalmas forgalmat a még mindig csak kétsávos autópálya. Reped, törik, lyukad az aszfalt. A kamionosok pedig veszélyes megoldást választanak az úthibák elkerülésére.
Az utóbbi években elképesztően megnőtt az M1-es autópálya forgalma az osztrák határ és az M0 körgyűrű-csatlakozás között. A Magyar Közút tájékoztatása szerint az 1995-ös átlagos napi húszezres járműszámhoz képest ma helyenként a napi 80 ezer jármű elhaladása is gyakori. Minden útnak van egy elméleti áteresztő kapacitása, az M1 a Magyar Közút szerint elérte azt az állapotot, hogy helyenként 100% feletti a terhelés – nem véletlenül van annyi baleset és dugó.
Csak Győr térségében napi egy balesetet regisztráltak tavaly, a balesetek pedig tovább lassítják a forgalmat. Érdekes, hogy a személysérüléses balesetek száma részben épp a lelassult forgalom miatt nem nőtt meg durván. Az elmúlt két évtizedben, mondhatjuk, hogy stagnál.
A nagy forgalom egyenes következménye az út gyors elhasználódása. Az egész M1-en akadnak süllyedések, repedések, sőt: kifejezetten kátyúnak nevezhető, mély és széles úthibák, de leginkább a fővároshoz közelebbi rész, Tatabánya és az M0 közti szakasz az, ami a legramatyabb állapotban van. Ahogy a Magyar Közút fogalmaz, “az M1-esen szinte fele-fele arányban oszlik meg a személyautó és nehézgépjármű forgalom. Az M1-es autópálya az egyik legfontosabb és legforgalmasabb tranzitútvonal a térségben, a nagyarányú kamionforgalom miatt pedig az útpálya burkolatának leromlása is felgyorsult, ezért is fordulnak elő inkább a lokális burkolathibák az autópálya külső sávjában“.
A fenti jelenség, amit a videóban láthattunk, pedig nem egyedi, egyre inkább terjed. Pedig a kátyúkat a leállósávon kerülgető kamionok, egyéb járművek elviekben a közúti szabálysértésekért kiszabható egyik legmagasabb összegű bírságot kockáztatják. Százezer forintba kerül, ha a leállósávban autózunk, ráadásul ez nem helyszíni bírság, amiről utólag lehet vitatkozni, hanem az úgynevezett objektív felelősség elve alapján kiszabható, úgynevezett közigazgatási bírság, amely a szabálysértést elkövető sofőr személyének vizsgálata nélkül, az érintett jármű tulajdonosára, üzembentartójára akár egy fotósorozat, járőrautóból vagy fix kamerával készült felvétel alapján is kiszabható.
A megoldás a problémára persze nem az árut a leállósávon gurulva kímélő kamionosok büntetése lenne, hanem az út felújítása. Ma viszont Magyarországon a közlekedésfejlesztési politika elsősorban a vasúthálózatra koncentrál (itt és most ne térjünk ki arra, hogy ennek vajon mi lehet az oka, Az agyonterhelt M1 felújítására, és a végső megoldásra, a háromsávossá szélesítésre még várnunk kell. A tervek szerint legalább négy évet. A Magyar Közút tájékoztatása szerint:
A hosszabb távú megoldás az autópálya kétszer háromsávossá bővítése. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. már megkezdte a terveztetést, az építkezés előreláthatóan 2021-2022 körül indulhat el.”
Addig viszont marad az időszakos toldozás-foldozás, a nagyobb kátyúk javítása. A Közút ennek ütemezéséről is adott tájékoztatást. Állítólag már eddig is minden nap(!!!) kint voltak foltozgatni a lyukakat a kollégák.
Forrás: (vezess.hu)
Címlapfotó: vezess.hu
írjon nekünk, ha látott vagy hallott valamit: szerkesztoseg@boldoguljgyorben.hu
Követed már a Boldogulj Győrben oldalunkat Facebookon? Nem? ITT most megteheted. Kérünk, támogasd portálunkat! Köszönjük!