Ha bevezetik, és megfelelő sűrűségű lesz, nagy mértékben ellehetetlenül a gyorshajtás.
Hiába várt sokat a rendőrség a szupertraffipaxoktól, ettől nem csökkent a közúti balesetek száma, sőt egyre többen halnak meg emiatt. Ezért már mobil sebességmérőket is bevetettek, de ez sem hozott jelentős változást.
A rendőrség legtöbbször arra hivatkozik, hogy a balesetek legfőbb oka a gyorshajtás, persze nem az abszolút, hanem a relatív gyorshajtás a fő ok, az ellen pedig nem használnak se a fix, se a mobil sebességmérők.
Ezért átemelnének a magyar gyakorlatba, egy külföldön már sok helyen alkalmazott ellenőrzési metódust:
bevezetnék az átlagsebesség-mérést
Jelenleg, ha a járművezetők, a traffipaxok előtt lassítanak, aztán viszont gyorsabban hajtanak tovább, akkor nem buknak le ugyan, de a gyorshajtás veszélye megmarad. Az átlagsebesség-mérés azonban az egymástól távol lévő mérők adatai alapján egy hosszabb szakaszra átlagot számol, így ha a járművek csak a mérőpontokon lassítanak, amúgy viszont gyorsabban mennek a megengedettnél, büntethetők lesznek.
Az átlagsebesség-mérést csak úgy lehet kijátszani, ha valaki a mérőpontokon szabályosan halad át, de utána gyorsabban, 130 helyett 170-nel megy tovább, akkor a mért szakasz másik felén már csak 90-nel gurulhat, hogy kijöjjön a 130-as átlag. Ez nem túl életszerű, tehát a külföldön sok helyen alkalmazott módszer biztosan érezhetően csökkentené a gyorshajtók számát Magyarországon is.
Már dolgoznak a rendszer kialakításán – közölte Halmosi Zsolt rendészeti országos rendőrfőkapitány-helyettes az InfoRádióban. A rendszer alapelemei lesznek a VÉDA nevű szupertraffipaxok is, amelyek eleve alkalmasak átlagsebesség-mérésre, de még a jogszabályokat is módosítani kell majd.
Utána derülhet ki, a gyorshajtások számának csökkenése elegendő-e a halálozási statisztika drasztikus javításához. Ha nem, akkor ideje lesz szakítani azzal a gyakorlattal, hogy az erőforrások túlnyomó részét kizárólag a sebességmérésre fordítják, és átfogóbban kell megközelíteni a közlekedésbiztonság kérdését, a jogosítvány megszerzésének és megtartásának feltételeitől az életszerű, következetes szabályokon át az utak biztonságossá tételéig és a veszélyes roncsautók kiszorításáig.
(player)
Írjon nekünk, ha látott vagy hallott valamit: boldoguljgyorben@gmail.com
Követed már a Boldogulj Győrben oldalunkat Facebookon? Nem? ITT most megteheted. Kérünk, támogasd portálunkat! Köszönjük!