Új kikötő Győrben
2017. október 19. írta: Cseri Pali

Új kikötő Győrben

kikoto1.jpg

Ritka közlekedésépítészeti munka a kikötőtervezés.

A Mosoni-Duna torkolatánál épült ki a Győr-Gönyű Országos Közforgalmú Kikötő, amely egyben áruforgalmi, logisztikai központ is. A létesítmény a sporaarchitects-térhálózat építésziroda részvételével jött létre. Ritka dolog, hogy egy ilyen, alapvetően a használt technológiák és a kiszolgált közlekedési rendszerek által meghatározott létesítmény tervezésében építészeti szempontok is előkerüljenek. Itt most ez történt, ráadásul nagyon átfogóan: a betelepülő ipar számára közművekkel ellátott ipari parcellák, kikötői partfal és hajóállások, kapcsolódó infrastruktúra, vízi- közúti- és vasúti kapcsolat, valamint hajószervízállás létesült.

A Kisalföldnek folyóvizekkel átszőtt, gazdag szigetvilággal rendelkező területe ez, közvetlenül a szlovák–magyar országhatár mellett. A kikötővel szemközt, a Szigetköz tájegység jelentős természeti szépségű legdélebbi sarka, a véneki partszakasz és a Torda-sziget néz vissza a jelenkor szofisztikált közlekedési létesítményére.

A kikötőbe tervezett hajószerviz épületének tervét egyfelől a kikötői infrastuktúra szigorú rendszere, másrészt a folyó túlsó partjáról a kikötőre visszanéző Szigetköz, a folyó víztükrének játékos mozgása ihlette. Az épület többfunkciós kikötőfelügyeleti egység, biztosítja a partfalnál várakozó uszályokkal történő kommunikációt, az uszályok mentesítését a hulladékoktól és veszélyes anyagoktól, vannak itt gépkocsitárolók, irodák, vízminőség-vizsgáló labor, tárgyalók és vendégszobák.

A kikötő egyben csomópont is, vízi, közúti és vasúti közlekedés találkozik itt. Az épület földszinti tömege szigorúan illeszkedik az utak és vasutak által meghatározott kelet-nyugati irányhoz. Az emeleti, padlótól mennyezetig üvegezett épülettest a közúti szelvény fölött konzolosan a partfal fölé átnyúlva a használók számára lehetőséget teremt a kikötő magasból történő áttekintésére. A földszinti irodaszárny tetején az  külsősök számára is szabadon igénybe vehető tetőkert és terasz van.

Az épület tömege a funkciónak megfelelően tagolt. A földszinten a partfalra merőleges szárnyban gazdasági helyiségek, a folyóval párhuzamos épületrészben iroda, labor, vendégszobák, az emeleten vezetői irodák és tárgyaló található. Az épület emeleti szintjét a napjárta oldalakról és a földszintet a déli oldalról a létesítmény dísze, az árnyékoló rács rendszer veszi körül, mely a tárgyaló mindkét oldalán fölnyitható. Az árnyékolórács tűzihorganyzott felülete a változó fényviszonyok szerint más és más köntösbe vonja az épületet, napszakonként megújul az optikai szürkék játékos spektrumában.

kikot2.jpg

A projekt hő- és elektromosáram-ellátását környezettudatos technológiák vezérlik. A partfal feltöltésekor a talajrétegekbe elhelyezett talajkollektoroknak és a fotovoltaikus rendszernek köszönhetően az épület önfenntartó, a tárolt csapadékvíz a tetőkert fenntartásában hasznosul. Az épület működését tekintve is törekszik az architektúra és környezet egészséges és fenntartható összehangolására.

Győr-Gönyű Országos Közforgalmú Kikötőt tervező építészek Hatvani Ádám, Dékány Tibor és Korompay Attila voltak.

 

(iho.hu)

 

Címlapfotó: iho.hu

írjon nekünk, ha látott vagy hallott valamit: szerkesztoseg@boldoguljgyorben.hu

Követed már a Boldogulj Győrben oldalunkat Facebookon? Nem? ITT most megteheted. Kérünk, támogasd portálunkat! Köszönjük!

 

A bejegyzés trackback címe:

https://boldoguljgyorben.blog.hu/api/trackback/id/tr4213027708

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása